"Bulan Merdeka "Tanah tumpah darahku" akan tiba. Saya akan mencuba menulis artikel saya dalam bahasa malaysia sepanjang bulan ogos. Minta maaf kalau ayat- ayat atau kata- kata yang saya gunakan berbau bahasa indonesia atau english."
Melalui Malaysiakini dam media lain, Isu Muzakarah UMNO-PAS semakin lama menjadi semakin panas. Semalam, YB Tuk Guru Nik Aziz telah mengsulkan untuk PAS dan UMNO dibubarkan dan menjadi satu parti . Pada pendapat saya, muzakarah ini satu tindakan yang patut dibanggakan dan dipuji. Untuk kepentingan bangsa, 2 parti musuh sanggup duduk semeja bincang. Agenda politik diketepikan, agenda melayu diutamakan.

MIC DAN HINDRAF - Rela demi Masyarakat India???

Saya pernah menulis satu artikel, "BN and PR Indian YBs : TALK FOR INDIAN'S AGENDA???" minggu lalu. Saya mendapat respond dari beberapa YB termasuk YB Dato Saravanan (MIC) yang mengaku beliau banyak kerjasama dengan YB PR dlam agenda kaum india "Deepavali Controversy".YB Manickavasagam (KEADILAN) dalam email beliau kepada saya , "YB MANIKAVASAGAM'S REPLY ON MY blogPOST" mengatakan bahawa beliau sanggup bekerjasama dengan MIC jika ada keperluan atau tuntutan dari masyarakat india.

Semalam Presiden MIC, Dato Seri Samy Vely telah mengatakan, sejak GE-12 , MIC telah mengadakan pertemuan dengan pemimpim- pemimpin HINDRAF terutama "negeri-negeri utara" MIC wooing Hindraf, says Samy. Menurut beliau, pertemuan awal dengan mereka berjalan dengan baik. Dan mereka sanggup bekerjasama juka MIC ikhlas. Sebaliknya, Mr.Thanenthiran , koordinator umum HINDRAF malaysia menolak bahawa pemimpin HINDRAF mengadakan perbicangan dengan MIC.

Pada GE-12 HINDRAF menyokong PR kerana tidak puas hati dengan Barisan Nasional. Selepas GE-12 ada pemimpin HINDRAF yang mengatakan mereka tidak begitu puas hati dengan PR dalam beberapa hal.Berita mengenai hal itu tersiar di Malaysiakini, "Hindraf: Why so few Indian councillors in Perak?". Menurut Ketua Umum HINDRAF, Mr. Wythamoorthy yang sekarang berada di london, HINDRAF akan selamanya "apolitical" . Ia akan bekerjasama dengan siapa sahaja yang bekerja untuk kepenting masyarakat india di negara ini.

Kalau terlalu panjang artikel di blog, akan kelihatan seperti Buku cerita..:) Saya akan lanjuti artikel ini dalam bahagian kedua mengenai "MIC dan HINDRAF dan kenapa masyarakat india dan negara perlu mereka kerjasama"

to be continued.......

"When we speak with one voice, we will achieve our goals.
When we act with one determination,
nothing can stop us from fulfilling our dreams,"

Bahagian ke-II dari artikel ini -MIC & HINDRAF - Rela Demi Masyarakat India???

3 comments:

Anonymous said...

MIC Hindraf talks should be encouraged for the sake of Indian Hindu unity just like the PAS UMNO talks.

Nobody should feel alarmed by this. The Indians should unity and further forge Malaysian unity and International unity henceforth.

I hope the Malays and Chinese wont feel threatened by the MIC Hindraf talks.

C.Sivaraj said...

I agree with malayamuda.

Why should we fight the same battle separately.. We join force and strategize the methodolgy how to win the war.....We should not worry about UMNO,PAS or PKR because they don't really take us into the consideration when they do things...so I WOW for MIC HINDRAF meeting...for the better future of INdians in Malaysia

Anonymous said...

UMNO-PAS want to make selangor fully controlled by malays. so what is the point of HINDRAf- MIC talk ? wanna go against UMNO is it ?