Kes Teoh…kemunculan sebuah blog misteri ‘ buka cerita’


Tiba-tiba hangat di internet mengenai kemunculan sebuah blog misteri yang yang mendakwa kematian mengejut pembantu Exco Selangor,Teoh Beng Hock mungkin ada kaitan dengan kegiatan songlap peruntukkan kerajaan negeri oleh kalangan ADUN DAP.

Pengendali blog itu tidak diketahui.Kewujudan blog ini telah disebarkan menerusi email.Agendadaily turut menerimanya.

Nama blog itu - Truth for Teoh Beng Hock mengunakan alamat http://t4tbh.blogspot.com.

Blog yang mendakwa kebenaran akan didedahkan itu kata ia bertujuan untuk membersihkan nama Teoh.

Apa yang menarik blog itu mendakwa ia hendak membongkar bagaimana mendiang Teoh telah membuat salinan dokumen yang boleh mendedahkan kegiatan ‘merompak’ dan ‘melenyapkan’ peruntukan kerajaan oleh kalangan ADUN DAP di Selangor.

Membaca tulisan yang baru tiga siri itu, budak sekolah rendah pun boleh hidu penulis cuba beri gambaran yang boleh menimbulkan syak wasangka kemungkinan kematian Teoh tidak boleh ditolak ada kaitan dengan kegiatan itu.

Ramai orang akan terlopong membaca pendedahan yang dibuat. Ini kerana DAP yang selama ini mendakwa ia cukup benci dengan amalan salah guna kuasa dan penyelewengan, dalam tempoh satu tahun berkuasa mempunyai modus operandi ‘songlap’ duit kerajaan secara teratur.

Penulis blog mendakwa DAP buat kerja mencuri duit rakyat tanpa pengetahuan rakannya PKR dan PAS di negeri itu. DAP menurut pengendali blog itu bukan sahaja tipu rakyat dan curi duit rakyat tapi turut tipu komponen pakatan pembangkang tersebut.

Ikut tulisan blog itu setiap ADUN pembangkang diberikan RM500,000 untuk projek-projek kecil di kawasan masing-masing. Penulis blog itu mendakwa mendiang Teoh terlibat dengan ‘penyelewengan’ wang tersebut kerana dipaksa oleh dua Exco iaitu bosnya Ean Yong dan Ronnie Liu.

Mendiang Teoh dikatakan tidak setuju dengan perbuatan dua Exco berkenaan dan untuk melindungi dirinya, beliau membuat salinan semua dokumen-dokumen palsu dan syarikat-syarikat yang menubuhkan oleh DAP.

Beliau kemudian dikatakan menyerahkan hard disk yang mengandungi semua maklumat terperinci tersebut kepada seseorang yang kemudian berazam untuk membongkarkan kegiatan rasuah oleh DAP di Selangor.


Paling menarik dalam tulisan tersebut, nama Ronnie merupakan subjek paling popular yang didedahkan oleh penulis berkenaan.

Mana tidaknya, bagi tempoh tahun 2008 (sejak kerajaan negeri ditubuh Mac 2008 hingga Disember 2008 – sembilan bulan sahaja) daripada 172 projek bagi DUN Sg Pelek, 83 projek didakwa telah dianugerahkan kepada seorang yang bernama Wong Chuan How.

DUN Sungai Pelek sebenarnya diwakili oleh wakil rakyat MCA Yap Ee Wah.Dalam blog itu ditulis Ronnie Liu sebagai wakil rakyat.

Ronnie yang juga ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor ialah ADUN kawasan Pandamaran.

Mungkin maksud penulis itu di sini ialah Ronnie ‘ jaga ‘ kawasan itu bagi pihak DAP kerana wakil rakyatnya BN.

Walaupun kerajaan negeri Selangor memberitahu semua projek akan diberi secara tender tetapi berdasarkan maklumat yang ditinggalkan mendiang Teoh, hanya beberapa orang dan syarikat sapu bersih projek melalui peruntukan ADUN.

Contohnya daripada peruntukan RM500,000 yang diperuntukan untuk Ronnie hampir separuh iaitu RM216,950 telah dianugerahkan kepada Wong Chuan How.

Bagi membuktikan dakwaan tersebut penulis telah menyiarkan salinan senarai projek dan program yang diberikan oleh Ronnie kepada Wong Chuan How dan Perniagaan Seri Makmur, Era Terbilang Enterprise, Era Gemilang Enterprise dan beberapa nama lagi.

Dalam dokumen yang disiarkan oleh blog itu ada, penulis memberikan contoh bagaimana DAP ‘sakau’ duit peruntukan bagi sesuatu projek / program. Contohnya seperti berikut:

Hong Chae Enterprise

Invoiced amount/Jumlah invois: RM 10,000.00
Less 5% DAP ADUN / Potongan 5% untuk ADUN DAP: RM500.00
Net/Bersih : RM9,500.00
Cheque paid (no name given) /Cek dikeluarkan tiada nama: 5,000.00
Net / Bersih: RM4,500.00
DAP Serdang Aman: RM3,000.00
To DAP Fund / Tabung DAP: RM1,500.00

Berdasarkan kiraan tersebut daripada peruntukan RM10,000 sebanyak RM5,000 dipotong untuk ADUN DAP, DAP Serdang Aman dan Tabung DAP.

Sebab itulah menurut penulis, mendiang Teoh berdepan dengan tekanan kerana tidak bersetuju dengan kegiatan ‘songlap’ wang kerajaan yang dilakukan oleh beberapa ADUN DAP tersebut.

Selain di DUN Sg Pelek , DUN Teratai, Kajang dan Balakong turut disebut dalam tulisan blog berkenaan.

Berdasarkan maklumat yang dilaporkan melalui blog tersebut, mungkin siasatan menyeluruh perlu dibuat apakah mendiang Teoh berhadapan dengan ancaman atau tekanan yang melampau hingga membawa kepada tragedi yang menimpanya.

Sebab sejak kematian beliau, tuduhan dilemparkan kepada SPRM, polis dan kerajaan. Bertalu-talu serangan dibuat oleh pembangkang.

Kematiannya memang satu misteri.Soalnya apakah blog misteri ini cuba memberi petunjuk sebab musabahnya.

Petikan dari http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a

From : http://t4tbh.blogspot.com/

The Selangor govt has said that they will tender every single project. This is their lying. In the list provided by Teoh, some people and some companies sapu many of the projects.

Among the biggest players are WONG CHUAN HOW (in the Kawasan DUN Sungai Pelek) under YB Ronnie Liu who was given 84 projects totalling over RM200,000 (Tarian Cina Persatuan Bahasa, Perayaan Persatuan Buddha Huan Chian Chuen, Kejohanan Bola Keranjang). Other names include Perniagaan Seri Makmur, Era Terbilang Enterprise, Era Gemilang Enterprise and many more. Teoh gave a full list. We have scanned some of the documents (from about 100 pages of documents)

How can one person get 84 different contracts?

The amounts are small but the method they use is very big. This is just in one year. Imagine if the DAP take over the federal govt? Here are some examples how DAP do it. The names and the projects are all real.

1. Rombongan Lawatan Penduduk 21/10/2008

WSK Enterprise paid RM1,800 by Selangor state govt using rakyat money as the contractor / coordinator. The money is paid out as follows:

Invoiced by WSK Services: RM1,800
Less 10% for DAP ADUN: 180
Net: RM1,620
Pay for 'Books': RM600 (this RM600 goes to DAP Malaysia)
Net: RM1,020
For Invoices / Stationery: 50
Balance RM 970 paid to Lee Sau Lan Public Bank cheque 254059 - cheque not clear)
2. WSK Services

Invoiced amount: RM3,455.00
Less 10% DAP ADUN: RM345.00
Invoices: RM 50.00
To Lee Sau Lan: RM3,059.00
3. Hong Chae Enterprise

Invoiced amount: RM 10,000.00
Less 5% DAP ADUN: RM500.00
Net: RM9,500.00
Cheque paid (no name given) 5,000.00
Net: RM4,500.00
DAP Serdang Aman: RM3,000.00
To DAP Fund: RM1,500.00
4. WSK Services

Invoiced amount: RM 1,665.00
Less 10% DAP ADUN: RM166.50
Net: RM1,498.50
DAP Serdang Aman: RM379.15
To Hong Chae Enterprise: RM1,119.35
Pay to Teoh Beng Hock: RM112.00
Pay to DAP Fund: RM1,007.35
5. WSK Services

Invoice amount: RM4,200.00
Less 10% DAP: RM420.00
Net: RM3,780.00
DAP Serdang Aman: RM3,754.76
For Tahun 2008 (ADUN Sg Pelek) projects under YB Ronnie Liu list there are 172 projects.

Of this number, Items No. 89 to 172 (83 projects in Sg Pelek) have been awarded to Wong Chuan Chow worth RM216,950 in just one year. The list of projects given to Wong Chuan Chow have been scanned here* -->.Selected documents containing list of projects for Sg Pelek constituency

3 comments:

Anonymous said...

* If indeed Teoh was murdered, like some people are inclined to believe, the question would arise: who is going to benefit from such atrocity?

* Is it the MACC, which Teoh was helping in the investigations of the alleged abuse of constituency funds?

* Is it the Barisan Nasional-led Federal government , which allegedly influence decisions by the MACC?

* Is it the DAP, since the Selangor representatives being investigated by the MACC are largely from that party?

* Is it the PKR or PAS, two dissatisfied allies of the DAP in the Pakatan Rakyat-led Selangor state government?

* Or is it some ‘mafia’ groups that had allegedly infiltrated into the Selangor state government?

tan xi said...

its so damn clear that sum DAP bigshots are behind this.

the current selangor gov is not just bad is scary man.

atleast khir toyo din kill anyone. actually he is too dumb for this kind of high class crime i guess.

Anonymous said...

i cant imagine what will happen if this bastards get to rule the nation. just 4 states they are making this much of havoc!